Regjerende amerikanske mestere, Airspeed XP 8
Regjerende amerikanske mestere, Airspeed XP 8

Hvordan sette sammen et åtterlag

En omfattende guide til sjarmørdisiplinen på NM

Publisert Sist oppdatert

Jeg synes FS8 er den desidert morsomste disiplinen innen fallskjermhopping. Det skal innrømmes at jeg ikke har prøvd alle disipliner, men FS8 er uansett der hvor man får lov til å ha med flest lekekamerater. Dette betyr at det også er den disiplinen hvor det kan være vanskeligst å samle sammen hoppere til å danne et lag. Til gjengjeld er det også lettest å ta medaljer. Og flere av de mindre klubbene har klart det opp gjennom årene. Se faktaboks.

Utvalgte mindre klubber på NM i FS8:

2008: Bodø Fallskjermklubb - Bronse

2012: Kjevik Fallskjermklubb - Sølv

2013: Kjevik Fallskjermklubb - Sølv

2015: Stavanger FSK - Sølv

2016: Stavanger FSK - Gull

2019: HaGL FSK - Gull

Denne artikkelen kommer til å handle om hvordan man får mest ut av det nivået man har nå, av de hopperne man kan klare å samle til et lag. Hvis man virkelig vil bli god til FS8, anbefales det å ta direkte kontakt med meg, eller min coach, verdensmester Martial Ferre fra Frankrike, som arrangerer enestående 8-way camps i tunnel.

Regler

FS8 på NM består av åtte hoppere, pluss en kameraflyver. I tillegg kan man ha en reserve. Man hopper 7 hopp i en full konkurranse. hvert hopp består av en sekvens med 4 eller 5 formasjoner. Formasjonene er enten "Randoms", som er enkeltformasjoner, eller "Blocks" som består av en startformasjon, et bestemt bevegelsesmønster, og en sluttformasjon. Med unntagelse av midt i en blokk, skal det være full separasjon mellom alle formasjoner. Det betyr at alle flyr solo samtidig på et eller annet tidspunkt. Hvis man blir ferdig med sekvensen, kan man få flere poeng ved å repetere sekvensen så mange ganger man kan.

Det er også en uskreven regel om at arrangørklubben må stille minst ett åtterlag.

Riktige hoppere på riktige plasser

Medaljekrav på NM

Her følger gjennomsnittlig antall poeng per hopp, for lag som har tatt tredjeplassen på NM de siste 10 årene:

2020: 0,4 poeng

2019: 0,1 poeng

2018: 1,0 poeng

2017: 3,3 poeng

2016: 2,2 poeng

2015: 3,4 poeng

2014: 1,2 poeng

2013: 0 poeng

2012: 3,1 poeng

2011: 0,6 poeng

Det er ikke lett å samle et åtterlag hvor alle åtte hoppere holder samme nivå. Men det er heldigvis heller ikke veldig viktig. De forskjellige slottene på et åtterlag har meget stor varierende grad av kompleksitet, noe som betyr at de mer erfarne kan få samme utfordringsnivå som litt mindre erfarne. Slottene, eller posisjonene, har forskjellige utfordringer, både i exit og i frittfall. La oss ta utgangspunkt i formasjon B, stairstep, for å forklare slottene:

Grunnen til at vi tar akkurat B som utgangspunkt for forklaring, er at alle ligger parallelt, og har samme retning på kroppen i denne formasjonen. Da blir det tydelig hvorfor den hvite kalles point, og den gule kalles tail.

Hvit (point):

Mye outfacing. Fint å ha en med fleksibel nakke her. Det er en teknisk slot hvis man velger den klassiske exit hvor alle henger sammen, men er ellers en relativt lett slot, uten det store ansvaret.

Grå (outside front):

En veldig teknisk slot, som krever godt blikk for å kunne posisjonere seg riktig. Man er litt i midten, og er ofte ganske blind, samtidig som posisjonering er viktigoftest del af center 4'en, har en del key's og en del outfacing. En meget teknisk slot.

Rød (outside center):

Outside Center har ansvar for count i exit. Den har også majoriteten af keys, ofte sammen med blå. Slotten krever et godt overblikk. Den har ikke like kompliserte bevegelser som grå, men burde absolutt bli fløyet av en av de med mest erfaring på laget. Har også mye av ansvaret for å sette en god fallhastighet.

Oransje (outside rear):

Ser mye og har lite ansvar. Sammen med gul, er dette den letteste slotten.

Gul (tail):

Ser mye og har lite ansvar. Sammen med oransje, er dette den letteste slotten.

Lilla (inside front):

har litt miks av outfacing og infacing posisjoner, få eller ingen key.

Blå (inside center):

Inside Center har majoriteten af keys, ofte sammen med rød. Slotten krever et godt overblikk. Den har ikke like kompliserte bevegelser som grå, men burde absolutt bli fløyet av en av de med mest erfaring på laget. Har også mye av ansvaret for å sette en god fallhastighet.

Grønn (inside rear):

Inside rear er jokeren i FS8. Det er en utrolig morsom slot, men krevende å fly. Den grønne slotten har ofte store begevelser, og mye ansvar. I tilfeller hvor blå og rød ikke kan ha key, som i B-stairstep ovenfor, er det oftest inside rear som tar ansvaret. Grønn kan ofte se mye, men kan til gjengjeld få ansvaret for å korrigere for at andre ikke ser den.

Fallhastighet

Når man fordeler slots, kan det være en god ide å fordele vekten jevnt mellom endene, forå unngå at en side naturligt altid er tyngre eller lettere end den andre siden. Det kan være en fordel å ha tyngre hoppere ved tail i exit, men hvis alle de tyngste er på en side, og alle de letteste på den andre, kan dette skape ubalanse. Spesielt i formasjoner hvor begge sider av formasjonen er outfacing, som C og D, er det en stor risiko for større levelproblemer. Prioriter heller å ha tyngre hoppere i senter av formasjonen. Da er det mindre risiko for at noen går lav. I tillegg til dette, er det selvfølgelig viktig at alle prøver å se hele formasjonen, selv i de utfordrende som C og D, for å sikre at hele formasjonen holder level.

D: Hope Diamond. Franskmennene kaller den "Impossible". Grå, lilla, oransje og grønn må virkelig se hverandre for at denne kan fly stabilt.
D: Hope Diamond. Franskmennene kaller den "Impossible". Grå, lilla, oransje og grønn må virkelig se hverandre for at denne kan fly stabilt.

Exits

Det finnes mange strategier for exit i FS8. De aller fleste lag som trener aktivt, har bare en exitformasjon, som de bruker på hvert eneste hopp. Men det er krevende å få åtte hoppere av samtidig, og få formasjonen til å fly. I år skal NM hoppes fra Twin Otter, noe som gir de beste forhold for suksess, men det kan allikevel være lurt å gå for en sikrere variant.

Airspeed XP 8 i exit
Airspeed XP 8 i exit

Airspeed XP 8 er regjerende amerikanske mestere, og skal etter planen kjempe om gull under VM i Russland. På bildet over, viser de en klassisk FS8-exit. Man har 5 hoppere på utsiden av flyet, pluss kameraflyveren. 3 hoppere står inne i flyet ved exit. Målsetningen i exit er at alle får ren luft å fly på, og at alle kommer av med rett timing. De lenger nede i bildet går av tidlig, mens de øvre i bildet kommer litt senere. De to nederste (Gul i nedre høyre hjørne, og oransje på hans venstre side) har den letteste jobben. På de seks øverste vil jeg rette fokus på venstre kne på samtlige. Se hvordan alle på venstre side har kneet godt ut og opp mot vingen. De på høyre side derimot, har det venstre kneet godt ned mot bakken. Dette hjelper alle med både exit timing, og å sørge for at de får så ren luft på magen som mulig, og hjelper også med å fly videre til et helt stabilt flak, som vist helt i toppen av artikkelen.

Hvis man ikke ønsker å gamble med et helt åtterflak i exit, men for eksempel har en base på 4 som har hoppet litt sammen, og har stabile exits der, er det en god ide å ta nettopp denne exit, med fire solohoppere. Her er et eksempel fra laget mitt på mitt første NM tilbake i 2007, Cookies & Cream. De fire som henger sammen i exit, var datidens rekruttlandslag, x3M4s:

Fra NM 2007, da vi hadde pixelrasjonering på youtube.

En 5-manns exit med tre ute og to inne i flyet, er også et godt alternativ. Her er et eksempel fra NM 2018:

Blokktett ble diskvalifisert fra NM 2018, men viser hvordan man kan exite 5 sammen, med relativt suksess. Filmet av Anders Krabbenhøft

Automatiser!

Den vanligste feilen jeg ser i FS8, er at folk bruker for mye hjernekapasitet på å huske hvor de skal være i formasjonene. Det betyr at de klarer å huske hvilket grep de skal ha, og kanskje hvem som skal ha grep i dem. Men de glemmer å holde level, og passe på at de ligger riktig i forhold til alle de andre i formasjonen. Men det er virkelig mye man kan automatisere ved gratis trening, og på den måten ha overskudd til andre viktige ting.

  1. Husk formasjonen. Helst hele formasjonen, så du kan se hvor du passer inn.
  2. Pass på levels. Se så mye av formasjonen som mulig. Vit hvor i formasjonen du skal se for å ha størst mulig sjanse for suksess med å holde levels. Cross-partner er stikkord her.
  3. Hold deg tett på formasjonen hele tiden. Spesielt i blokker, hvor du skal svinge rundt sammen med noen andre.
  4. Husk hva du har ansvar for. Visualiser hvem du skal sjekke er på plass før du keyer formasjonen. Eventuelt vit hvem som har ansvaret for å keye formasjonen, og vær sikker på du er klar for den så du slipper med en gang den kommer. Lukk øynene og visualiser hvor du skal se, og i hvilken rekkefølge. Gjør det så mange ganger at det sitter i ryggraden.
  5. Lær deg formasjonene på forhånd. Til du kan dem utenat, kun ved hjelp av bokstav (random) eller tall (blokk).
  6. Tilpass fallhastighet, så du slipper å tenke på å bremse, eller presse gjennom. Kan justeres med bly på kort sikt, draktvalg på litt lenger sikt, og livsstil på lang sikt.
Airspeed XP 8 i en blokk 10
Airspeed XP 8 i en blokk 10

Gulltips

I tillegg til alt det andre, vil jeg gjerne få komme med noen superviktige poeng som kan hjelpe til med å luke ut de vanligste feilene.

  1. Bygg formasjonene med en plan. Spesielt for mindre erfarne, kan det være gull verdt å samle for eksempel de fire i midten først.
  2. Vær gode med hverandre når dere tar grep. Prøv å unngå å trekke eller dytte hverandre. Ta solide grep, men uten dytte hverandre.
  3. Spesielt cat-grep (begge ben på den foran deg) er sensitivt. Hvis den som holder benene ligger litt høyere enn den foran, løfter du vedkommende inn i en tracking-stilling, som er veldig vanskelig å ligge stabilt i. Så heller litt under enn over, hvis du holder begge ben på en som er foran deg. Det gjelder også hvis to forskjellige personer har hvert sitt ben på samme person.
  4. Ta dere god tid. Ett poeng i åtter er mye mer verdt enn ett poeng i firer. Det kan være en god ide å være sikker på at alle har grep, før man keyer, og det kan være minst like viktig å sørge for at man venter litt med grep i neste formasjon, så man er sikker på at alle har sluppet fra den forrige formasjonen først. Ellers får man ikke det neste poenget.

En komplett guide for nybegynnere

I 2018 skrev jeg en guide for nybegynnere, sammen med Maria Ondracek, som er svensk mester i FS8. Ettersom vi begge bor i Danmark, er den skrevet på dansk. Her kan dere finne detaljerte beskrivelser av både randoms og blokker, samt en del andre tips og triks.

Link: Komplett guide i FS8 for nybegynnere

Husk at blokkene med nummer 2, 9, 11, 12, 15, 20 og 22 ikke kommer til å bli trukket på norgesmesterskapet, ettersom vi hopper internasjonale intermediate-regler for FS8 på NM.

Ta kontakt

Undertegnede er Norges største autoritet på FS8 nå. Jeg har 5 NM-gull og to gull fra dansk mesterskap. I tillegg til to bronsemedaljer i åpent amerikansk mesterskap i vindtunnel, og tre medaljer fra større internasjonale vindtunnelkonkurranser i Frankrike. Jeg elsker FS8, og er alltid klar til å slå av en chat om emnet, hvis du har noe du lurer på. Du finner meg lettest på messenger, eller på min email, som står nederst på siden på alle artikler her på frittfall.org. Alle medlemmene på DeLand Norgies anbefales også på det sterkeste, til coaching i FS8. De har bøttevis av erfaring.

Jeg håper vi kan få mange klubber med på FS8 i år.

Powered by Labrador CMS